Loading
  • Archives
  • Views
  • Tools
Layout
Show:
Save

"gkn": 96 results 

 
Volvo FlygmotorAB (GKN). Interiör från motorutprovning. I provriggen sitter en Pratt & Whitney Twin Wasp, i Flygmotors version STW C3.  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00005.jpg
2603 x 3543 px 22.04 x 30.00 cm 4307.00 kb
 
Volvo FlygmotorAB (GKN). 1930 började Nohabs dotterbolag  Nohab Flygmotorfabriker AB att tillverka motorer på licens. Den första var av typen Pegasus 1, som fick typbeteckningen Mercury 6. Bilden visar motorprovbock utomhus vid avd. 31 på Nohab.  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00006.jpg
3543 x 2669 px 30.00 x 22.60 cm 4445.00 kb
 
Nohab vintern 1938-39. Man har börjat bergschakt för förlängning av avd. 31. (klart 1941).  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00001.jpg
3543 x 2607 px 30.00 x 22.07 cm 3944.00 kb
 
Svenska  FlygmotorAB (GKN). Första motor typ RM-2A till J29 Flygande Tunnan i provbänk 1952.  Motorn är en licenstillverkad och vidareutvecklad motor från de Havilland. Fr.v. Ing. Dahl, övering. Gudmundsson och ing. Gustavsson.  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00007.jpg
3543 x 2894 px 30.00 x 24.50 cm 4733.00 kb
 
Volvo Flygmotor AB (GKN). Service på en Sterling Airways Sud Aviaton Super 12 Caravelle med Pratt & Whitney JT8D-motor.  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00003.jpg
3543 x 2990 px 30.00 x 25.32 cm 4759.00 kb
 
Volvo Flygmotor AB (GKN). Pehr Gustav Gyllenhammar, VD för AB Volvo 1971-1983. Styrelseordförande 1983-1993.  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00008.jpg
2918 x 3543 px 24.71 x 30.00 cm 4438.00 kb
 
Besök av ryska kosmonauter 1985. På bilden utblåsmunstycket till en Vikingmotor för Ariane-raketer.  Ur GKN Aerospace Sweden AB:s historiska bildarkiv.
GKN-00009.jpg
2413 x 3543 px 20.43 x 30.00 cm 4195.00 kb
 
Strömslund. Forngården med interiör från Malöga Kassaregårdens manskapsbyggnad.
TB-160-016.jpg
1699 x 1477 px 14.38 x 12.51 cm 1292.00 kb